Info, Tempat Menarik, Makanan, Penginapan, Lain-lain, about Us

Thursday, 6 June 2013

Pantai Kemasik, Kemaman

Kali ni FF singgah di Pantai Kemasik, salah satu pantai yang FF kira sangat cantik di Terengganu ni dengan pantai jenis berbatu. Untuk datang ke sini bukanlah susah kerana lokasinya yang terletak di tepi jalan utama dari Kuala Terengganu ke Kemaman ni, dari kejauhan dah boleh nampak batu yang timbul pada permukaan air tu. Pantai Kemasik terletak di daerah Kemaman, Terengganu. Lebih jelas lagi Kemasik terletak antara Kerteh dan Kijal, kira-kira 30 km dari bandar Chukai dan 10 minit sahaja dari Kertih.

Pantai Kemasik terletak di persisiran kampung Kemasik. Tiada pokok yang besar pada pantai ni, cuma terdapat pokok mengkuang laut kat sini, dengan daun yang panjang yang tajam dan buah ranum berwarna jingga (seperti nenas), kira panas sikit la masa FF datang tengahari tu, tapi dengan suasana langit yang panas dan laut membiru tu, tak dinafikan yang pantai ni memang cantik ditambah pasirnya berwarna keemasan dan landai, luas mata memandang. Suasana pantai di sini memang berlainan dengan pantai yang biasa FF pergi kerana rasanya pantai ni diselenggara dengan baik. Keadaannya yang terjaga dan bersih aje sesuai la sebagai salah satu destinasi utama pelancongan. Memang tak puas menikmati permandangan indah di sini, dan pasti FF akan datang lagi.

Terdapat 'teluk' pada pantai Kemasik ni. Hanya pada persisiran pantai yang berteluk tu banyak terdapat pokok-pokok kelapa dan pokok rhu yang tumbuh melata dan terdapat bot-bot sangkut nelayan yang memberi kelainan panorama, bersesuaian kerana Kemasik sejak dahulu lagi merupakan sebuah perkampungan nelayan tradisional tetapi asal usul nama Kemasik tidak dapat diketahui. Walau bagaimanapun, kampung Kemasik telah wujud sejak kira-kira 60 tahun lagi iaitu sebelum merdeka lagi, namun sehingga hari ini ia masih lagi mengekalkan ciri-ciri dan budaya timur masyarakat melayu setempat walaupun hakikatnya Kemasik telah membangun sebagai sebuah bandar.

Pintu masuk

Pintu masuk ke pantai Kemasik ni.

Papan tanda

Nampak tak papan tanda tu... dilarang mandi ye adik-adik.

Pulau batu

Keindahan pantai Kemasik memang terselah dari kejauhan dengan pulau batu ni.

Bot

Kawasan teluk yang terdapat bot-bot nelayan yang tersadai.

`
Jeti


Mengkuang laut

Inilah pokok mengkuang laut yang terdapat kat sini. Buah tengah masak ranum, terliur la pulak....boleh makan tak erk?

Tebing batu

Ada tebing batu besar kat belah kanan pantai ni

Batu

Sampai kat sini, ada celah-celah batu yang boleh dilalui lagi.

Pantai Kemasik

Wow rupanya ada tempat lapang kat sini . Ramai la jugak orang berkelah kat sini, siap mandi-manda lagi..

Mandi-manda

Kat sini memang ramai budak-budak yang mandi sebab teduh sikit, tapi tak tahu la bahaya ke tak tapi nampak macam selamat je.



Pulau batu di tengah laut mencantikkan lagi keindahan pantai ini

Jeti sebagai landskap








2 comments: